محمد الشرنوبي: أي حد بيدعمني بيتقال عليه كلبوب

محمد الشرنوبي: أي
محمد الشرنوبي: أي حد بيدعمني بيتقال عليه كلبوب

حل النجم الشاب، محمد الشرنوبي، ضيفا على برنامج "عيشها بإنرجي" المذاع على راديو "إنرجي" 92.1، تقديم وائل منصور وسارة المنذر.
وتحدث شرنوبي عن تجربته في مسلسل "نصيبي وقسمتك" وقال: "كنت عاوز احقق معادلة في المسلسل ده وأوصل رسالة من خلاله وهي إني مش بس مغني، لأ، أنا ممثل كمان".
وعن حلقات "ماتيجي يا مليجي" التي قام فيها شرنوبي بتأدية دور شخص لديه مرض الشلل الدماغي، قال النجم الشاب: "أنا صاحب فكرة الخمس حلقات لكن مش أنا اللي حطيت الاسم، وتم التصوير في وقت قياسي، تقريبا صورنا الحلقات في أسبوع".
وتابع: "استوحيت شخصية الشخص المصاب بالشلل الدماغي من صديق قريب اسمه عمر درويش، هو صديق حميم، وعنده طموح وانا دايما كنت بقعد معاه وكنت بسأله ف حاجات وكانت ردوده مبتكرة وغير عادية وقعدت أفكر مع نفسي ليه الناس مش شايفة الجانب ده من مصابي الشلل الدماغي، الناس دي أذكى مننا!".
وشرح الشرنوبي إنه تقابل مع منتج المسلسل، أحمد عبد العاطي، بالصدفة، وكان متردد جدا من عدم استطاعتي للعب الدور بشكل جيد، لكنني قمت بعمل بروفة أمامه وتحمس جدا".
وقال الشرنوبي إنه على الرغم من أن صديقه عمر درويش لم يعطه انطباعه عن المسلسل حتى الآن إلا أنه وصلته رسائل عديدة من أناس كانوا يعانون من نفس المشكلة الصحية، "وقالوا لي كلام حلو أوي". وتابع: "في والدة حد عنده نفس المشكلة كتبت بوست على موقع فيسبوك خلاني طاير". وعن الانتقادات قال الشرنوبي: "مفيش حاجة بعملها لا يتم انتقادي عليها ولكن رد الفعل كان إيجابي أكثر من الانتقاد".
وعن أغنية "مين فينا" التي جمعته بأصالة، قال المغني الشاب إن الأغنية كانت مقررة لمسلسل لم ير النور حتى الآن، وعندما لم يتم الأمر عرضتها على صديقي حسن نصري وقال لي نعملها سنجل، بعد كده سألني إذا كان عندي مشكلة حد يغنيها معايا وأنا كنت طمعان فيها لكن انك تغني مع أصالة ده شيء كبير".
وعن فيلم الممر قال الشرنوبي كنت متوقع أن الفيلم ينجح لكن لم أكن أتوقع نجاح مثلما حدث، نجاح الفيلم جماهيريا فاق بطول كأس الأمم الأفريقية، وخاصة مع عرضه على الشاشة الصغيرة".
وتابع: "كنت بروح متخفي للسنيما بعيدا عن العروض الخاصة واكتشفت ان الناس بتسقف بعد انتهاء الفيلم وده بيحصل بس في العروض الخاصة، واكتشفت ان الأمر متعلق بالوطنية".
وعلق النجم الشاب على تريند "كلبوبات" وقال: "أي حد بيقول عليا شاطر يتقال عليه كلبوبة، مش عارف الاسم ده جه منين"، وشملت الحلقة على فقرة "كلبوبة جوت تالنت"، وقام فيها الممثل الشاب بتمثيل مشاهد ارتجالية مع الجمهور عبر المداخلات الهاتفية.