أول تعليق من داليا البحيري بعد اتهامها بالإساءة لعمال اليومية | فيديو

أول تعليق من داليا
أول تعليق من داليا البحيري بعد اتهامها بالإساءة لعمال اليومي

حذفت الفنانة داليا البحيرى المنشور الذى انتقدت فيه المواطنين الذين خالفوا حظر التجوال ولم يلتزموا بالاجراءات الخاصة بالوقاية من فيروس كورونا.
وكتبت داليا عبر صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك": "اللي أخد البوست بتاعي وحرفه على مزاجه شخص مريض ومش هاقبل مزايدة من حد على خوفي على ولاد بلدي كلهم وأولهم العمالة اليومية واللي كنت أول المطالبين بمساندتهم في الظروف دي.
وتابعت: "تاني أنا بتكلم عن اللي بيتفسحوا ويتسوقوا في المولات والعتبة، الرحمة".
وأكدت داليا البحيرى أنها لا تقصد الإساءة للعمالة اليومية، مستشهدة بإعلان دعائى لصالح إحدى الشركات بدعم العمالة اليومية.
ونشرت داليا عبر حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي “ فيس بوك” فيديو جديدا لها تكشف فيه أسباب هجومها على العمالة اليومية والتي طالبت بإجراء حظر كامل للحد من انتشار وباء كورونا في مصر .
وقالت داليا في الفيديو إنها لا تقصد عمال اليومية بتصريحها، لأنها تعلم جيداً مدي حاجتهم للتواجد في الشارع، لكنها تتحدث عن الأشخاص الذين يتواجدون في الشوارع للتنزه وعمل “ الشوبينج “، حيث أنها تشاهد صور يومية للبعض الناس وهم يتواجدون في الميادين الهامة مثل العتبة ورمسيس وغيرها لشراء الملابس والمستلزمات التي من الممكن أن يتم الاستغناء عنها حاليا .
وأضافت دالياً أنها تلتمس العذر لأي شخص هاجمها على تصريحها لأنها تعلم أن البعض فهم الأمر بشكل خاطئ، لكنها لا تقصد الإساءة لأحد من عمال اليومية.
ووجهت داليا في آخر حديثها الشكر للأطباء والممرضين وكل من يعملون لمواجهة فيروس كورونا متمنية لهم السلامة.
وكانت الفنانة داليا البحيرى أثارت جدلا بمنشور لها عبر حسابها الشخصى ، قالت من خلاله "مبقاش أنا محبوسة في البيت أنا وأهلي داخلين على 36 يوم وزينا ناس محترمة كتير، ولو لا قدر الله حد فينا تعب مانلاقيش سرير في مستشفى عشان واحد كان مقضيها خروج بيتفسح ولا كان على باله اللي احنا فيه".
وتابعت: "حظر كامل يا ريس لو سمحت أرجوك، واللي حيقولي العمالة اليومية حديله بالشبشب على بقه أنا فاض بيا! أولا معظم المؤسسات الخيرية وبقول معظم مش كل بدأوا يشحتوا عليهم من قبل ما رمضان يبدأ، فمحدش يقولي مش حيلاقوا يأكلوا، وكتير منهم بنتحايل عليهم يشتغلوا أصلا طول السنة! خلينا صادقين مع نفسنا شوية كدة والنبي! واللي بيشتغلوا في مصانع على عيني وراسي يتعملهم إقامة داخل محل عملهم! غير كدة احنا رايحين في داهية".
وأضافت "لحد دلوقتي ماشين بستر ربنا ومجهودات الدولة العظيمة اللي اتعملت في الأول، بس والله العظيم ده شعب ملوش كتالوج ده لازم يتربط في رجل السرير مش يتحبس بس".