قرار عاجل من النيابة في قضية التحرش بريهام سعيد

قرار عاجل من النيابة
قرار عاجل من النيابة في قضية التحرش بريهام سعيد
طباعة
أمرت النيابة العامة بتفريغ فيديو يظهر فيه ٤ شباب متهمين بسب الإعلامية ريهام سعيد وتهديدها بالإيذاء والاعتداء عليها أثناء نزهتها مع أبنائها بمارينا.
وباشر التحقيقات عبد المنعم التراس وكيل نيابة العلمين، وأمر بسرعة إجراء التحريات حول الواقعة.
وكانت الإعلامية ريهام سعيد قامت بتحرير محضر قيد برقم ٨٧ لسنة ٢٠٢٠ إداري مارينا، وذلك عن واقعة قيام مجموعة من الشباب بمحاولة تصويرها هي وأسرتها بملابس البحر ومضايقتها، وحضرت ريهام سعيد لسرايا النيابة العامة والتي استمعت لأقوالها، ووجهت التحقيقات تهم التعرض لأنثى على وجه يخدش حياءها وانتهاك حرمة الحياة الخاصة والتهديد بالإيذاء.
وكانت الاعلامية ريهام سعيد قد كشفت تفاصيل جديدة في واقعة التحرش التى تعرضت لها في الساحل الشمالي متن قبل 6 شباب، حيث نشرت صورا للمتحرشين بها على الشاطئ وتطلب من المواطنين ووزارة الداخلية مساعدتها في الحصول على بياناتهم من أجل مقاضاتهم رسميا.
ريهام سعيد نشرت صور في الساعات الأولى من صباح الاحد عبر حسابها على انستجرام لبعض الشباب ممن تحرشوا بها لفظيا بعد رفضها التصوير معهم، وكتبت: "لو سمحتوا محتاجة اتقدم ببيان رسمي لوزارة الداخلية وأوريهم أن حقي مش هيضيع زي ما قالوا لي ابقي ورينا هتعملي ايه؟.. محتاجة من فضلكوا تساعدوني أعرف بياناتهم.. كانوا بيتمشوا من الشاطئ العام وقعدوا في شمسية جنبنا.. وبعدها ابتدت المعاكسة والكلام اللي كان كله قلة أدب.. ومش عارفين أنا مين وكل ده وانا منردش".
وأضافت ريهام سعيد في روايتها للتفاصيل الجديدة لواقعة التحرش: "قربوا مننا.. بنتي قالت لهم ابعدوا.. أنا مش عايزة اتخانق معاهم عشان ابني ما يتخضش.. لكن لما قربوا عرفوا انا مين قالوا طيب نتصور.. مردتش لأني كنت مضايقة من اللي بيعملوه.. سألوني تاني قلت له أنا قاعدة مع ابني اتصور ازاي؟.. فواحد منهم قال لصاحبه سيبك منها دي كانت محبوسة.. والتاني رد قال "دي رد سجون بصوت عالي جدا قدام كل الناس اللي قاعدين".. اللي انقذني منهم ناس محترمة قاعدة جنبي مشوهم بعد ما فضلوا يقولوا ألفاظ"

إرسل لصديق

التعليقات