أول تعليق من الرئيس السيسي على مظاهرات 20 سبتمبر | فيديو

الرئيس عبدالفتاح
الرئيس عبدالفتاح السيسي

في أول تعليق له على دعوات التظاهر في مصر أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي أن هناك بعض المحرضين الذين يستغلون الظروف الصعبة لتشكيك المصريين في إنجازاتهم، مشيرا إلى مراهنته على وعي الشعب المصري، وذلك تعليقا على دعوات التظاهر خلال اليومين الماضيين.وقال الرئيس السيسي، خلال افتتاحه مجمع التكسير الهيدروجيني بمسطرد، الأحد، إن جميع الإنجازات التي تتم على أرض الواقع للمصريين، مؤكدًا أن الشعب والدولة كيان واحد.
وأضاف الرئيس السيسي: "رهاني على الناس ومحدش هيقدر يدخل بينا، ورهاني كسبان عشان أنا بصلح في الأرض مش بفسد فيها".
وأوضح "السيسي" أنه لا يوجد أحد يستطيع أن يقنع المواطنين بمجرد ادعاءات وهمية، حتى وإن كانت ظروفهم صعبة.
قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إن أهل الشر يدعون للتدمير وليس التغيير.
وأضاف الرئيس السيسي أن أهل الشر يريدون الخراب للدول بغرض التغيير.
وأكد الرئيس السيسي أنه لن تقوم دول على منهج تخريب وتدمير.
قال الرئيس السيسي، إنه ليس هناك دول تستطيع أن تقوم على منهج يعتمد على الخراب والتدمير.
وأضاف الرئيس السيسي: "اللي بيحصل في العالم مع اللاجئين بسبب الجماعات المتطرفة ميرضيش ربنا، وأي طفل تربى في هذه البيئة لو مخدناش بالنا هيكبر وييجي يشتغل على خراب مصر".
أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن محاولات تزييف الوعى تهدف إلى إحباط جهود التنمية والبناء.
وأضاف الرئيس السيسي: "هما بيقولوا التغيير.. ده بيقدموه للناس لكن الوجه الحقيقى اللى عايزين يوصلوله هو تدمير الدولة وتدمير الناس بدعاوى كاذبة زائفة".
وتابع الرئيس السيسى: "انتوا هتقولولى انت هتفضل تتكلم في الموضوع ده على طول.. أيوه هفضل أتكلم، طول ما أنا في مكانى، علشان يبقى عملت اللى عليا كإنسان مسئول شايف الخراب اللى بيعملوه في العالم وفى الدول وبيحولوا ملايين من السكان اللى عايشين إلى لاجئين".
وتابع السيسى: "والله والله والله.. لن تقوم دول حتى على منهج دينى حقيقى، يكون أساسها مبنى على خراب وتدمير.. هذا الأمر ميرضيش ربنا، ناس كانت عايشه مطمئنة مستقرة.. نخربهم ونخليهم يسيبوا بلادهم ويعيشوا فى معسكرات لاجئين طيب النتيجة إيه.. الطفل لما يبقى عنده 20 سنة هيشتغل إيه عارفين هيشتغل إيه هيروح يشتغل في ليبيا ولو ماخدناش بالنا هيجي يشتغل في مصر علشان يدمرها".
ووجه السيسي كلمته في افتتاح مجمع التكسير الهيدروجيني للبترول، للإعلام قائلا :"أنتم أداة التنوير الحقيقية لوعي الناس وفهمها"، وقال:"حصنوا شبابنا مش عشاني أنا، لكن من أجل الجميع، احموا ولادنا وبناتنا مش عشاني أنا، ولكن عشان الدولة، كام دولة راحت وربنا قال مصر لا".
وأشار إلى أن مصر لن تنهار إلى الأبد وسيعين الله مصر والمصريين على أن تكبر وتنمو، منوها بضرورة الوعي بالدول التي انهارت حول مصر بسبب عدم الوعي.
قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن محاولات تزييف الوعى، التى تقوم عليها قوى الشر، والقنوات المغرضة، تهدف لإحباط جهود التنمية والبناء.
وأوضح الرئيس السيسي، أنه سيظل يؤكد دائمًا أهمية تعزيز الوعى لدى المواطن، بهدف بناء الدولة والحفاظ عليها.
قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: "علينا التأكيد على ضرورة الحفاظ على الدولة والناس والبيوت".
وأضاف الرئيس: "طبقا لتقرير الأمم المتحدة.. فيه دولة أنا مش هقول اسمها تحتاج إلى 440 مليار دولار لإعادة الشيء لأصله.. واللى كانت موجودة من 10 سنين.. والرقم اللى بتكلم عليه ده إحصائيات الأمم المتحدة.. إعادة الشئ للى كان عليه من 10 سنين.. التخريب والتدمير تحت شعار التغيير.. مطلوب لهذه الدولة 440 مليار دولار.. والرقم ده مش موجود ومش موجودين.. وتفضل البلد دى 50 سنة أو 100 سنة.. اصلها مش بالترميم.. أصلها بإصلاح الشعب نفسه".
تابع الرئيس السيسى: "اوعوا يا مصريين.. واوعى يا أى حد بيسمعنى فى اى دولة أنه يوصل بلده للخراب والدمار والتدمير ده.. اوعوا تعملوا كده.. واللى بيعمل كده والقائمين عليهم.. تفتكروا أنتم مصلحين فى الأرض ولا مفسدين.. ده إصلاح ولا إفساد.. لا يمكن يكون ده إصلاح.. ولا يمكن أن يقبل ربنا ده أو يساعد ده وعلشان كده مصر بفضل الله هتفضل مصر".
جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس السيسي اليوم عدة مشروعات بقطاع البترول بمسطرد ومنها مجمع التكسير الهيدروجيني للبترول.