هل سخر بيومي فؤاد من نجلها؟.. قصة كلمة أثارت غضب لقاء الخميسي

هل سخر بيومي فؤاد
هل سخر بيومي فؤاد من نجلها؟.. قصة كلمة أثارت غضب لقاء الخميس

سخرية واسعة طالت الفنانة لقاء الخميسي، من قبل نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعية، وأيضًا شارك في هذه السخرية، حساب منسوب إلى الفنان بيومي فؤاد.

ويرجع سبب تلك السخرية صورة نشرتها مع وزوجها ونجلها وعلقت عليها بـ «رجالي»، ليعيد نشرها موقع «عرب وود». وكتب: لقاء الخميسي تنشر صورة هي وابنها (معلقة) «رجالي»، مما جعل النشطاء يتهكمون على لفظ معلقة، فلم يأخذوه بمعنى أنها علقت، بل في إشارة منهم أن نجلها يحمل اسم «معلقة»، أي التي يتم تناول الأكل بها.

وكتبت «الخميسي» منتقدة الساخرين والمتهكمين على تعليقها «الناس اللي بتفضل تشير البوست د. الريبوست سخيف وان دل على شئ فيدل على جهل القارئ باللغة العربية ومافيهوش اي حاجة تستاهل الضحك والسخافه. واللي بيعمل كدا هو فعلا شخص سخيف ومش لاقي حاجة يعملها».
واستكملت «لقاء» مهاجمتها «وبالمناسبة دي الكلمة (مُعَلِقَةً) للى مش بيعرف عربي فصيح. وجايه من: عَلّق، يُعَلِقُ».

وتابعت: «لما تحبو تهزرو او تنكتو اختارو حاجة تضحك بجد مش برخص.. رسالة للي بيضحك: حضرتك تافه وجاهل! وبالمناسبة علشان الناس اللي بتهيص، كلامي مش عن زميلي العزيز بيومي لأني باحبه. أنا باتكلم


وجاءت تعليقات داعمة لها، مثل «ولا يهمك ولا تعبري حد إلي يتحرق يتحرق.. ربنا يبارك فيكم ويحفظكم ويسعد ايامكم». وأيضًا « الكومنتات قمة القرف، ارتقوا شويه وبطلوا تفاهه، الكلام سهل عندكوا والتريقه بقت سهله ومتعرفوش ده بيأثر ازاي ع الطرف التاني».