هي الست ممكن تجوز لحد سن كام؟.. رد غير متوقع من إلهام شاهين على عمرو أديب

الهام شاهين وعمرو
الهام شاهين وعمرو اديب

أجابت الفنانة إلهام شاهين، عن سؤال الإعلامي عمرو أديب وهو «هي الست ممكن تجوز لحد سن كام ؟»، لترد قائلة: «ممكن الست تتجوز لأي سن في الدنيا طالما هتتجوز حد مناسب لسنها».

وأضافت خلال مداخلة هاتفية ببرنامج «الحكاية»، الذي يعرض على شاشة MBC مصر:«الناس لما تكبر بتبقى محتاجة الونس، ويلاقوا الشريك اللي يتعكزوا بيه على بعض، ولما يتعب تديله الدواء وتساعده».

وتابعت: «العلاقة الزوجية مش جنسية فقط ومش هي دي حاجة، ولكن فيه علاقة إنسانية أكبر وأقوى بكتير ممكن يحتاجوها في السن الكبير، أنا في قصص حب كتير أعرفها بتبقى فوق سن الثمانين، وأنا عن نفسي ممكن أتجوز في أي وقت، والتفكير في إن العلاقة الزوجية جنسية فقط ده تفكير قاصر جدًّا».

أكدت الفنانة إلهام شاهين أنها "قررت التبرع بكل أعضاء جسمي بعد وفاتي، وهذه وصية تركتها لأهلي، وأتمنى انتشار هذه الثقافة".

وتابعت خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "الحكاية" الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب بقناة "إم بي سي مصر": "الجسم هيأكله الدود والأعضاء هيأكلها التراب ليه ميبقاش عندنا إنسانية وتحضُّر، وإيه أهمية عدم التبرع بأعضائنا بعد الوفاة".

وأضافت إلهام شاهين: "قررت التبرع بكل أعضائي التي تصلُح، وده خير وصدقة جارية على روحي بعد الوفاة، وليه نستورد القرنية من الصين وممكن نتبرع بيها لغيرنا بعد الوفاة، ويبقى خير بينا وبين بعض".
وطالبت "شاهين" بأن يكون التبرع بالقرنية بعد الوفاة أمر مقنن، معقبة: "وصيتي بالتبرع لعائلتي واجبة، ويجب أن يكون ذلك لكل مَن أوصوا بذلك أو كتبوا إقرارًا".

وأكملت: "معنديش مشكلة أن طالب بكلية الطب يتعلم في جثتي بعد الوفاة طالما الموضوع فيه خير".