أوفر أوى.. تعليق ناري من عمرو أديب على انسحاب أبو تريكة من أستوديو بي إن سبورتس

محمد ابوتريكة
محمد ابوتريكة

انتقد الإعلامي عمرو أديب، محمد أبو تريكة نجم منتخب مصر والنادي الأهلي السابق، المحلل بشبكة قنوات بي إن سبورتس، وذلك بعد قيام الأخير بالانسحاب من ستوديو مباراة نيوكاسل وتوتنهام هوتسبير في البريميرليج.

وأضاف عمرو أديب خلال برنامج “الحكاية” المذاع علي قناة “إم بي سي مصر”: "أبو تريكة قرر ينسحب من الأستوديو تعاطفا مع مشجع في مباراة نيوكاسل وتوتنهام تعرض لأزمة صحية مفاجئة، لا المذيع قام ولا الحكم مشي ولكن تريكة  قالك فيه إنسان بيموت، وكابتن طارق دياب اللى هو اتقل منه كتير فضل مكانه، موقف غريب جدا".

وتابع:"إذا كان أهل وناس المشجع المصاب فضلوا في الملعب محدش منهم قام والجمهور اللى هو 40 الف محدش منهم قام، ولكن أبو تريكة قرر انه يعلم علينا كلنا ويقولنا لأ أنا هأقوم".

وتابع: "موقف غريب جدا ولكن انا تقديري أن الأخلاقيات يجب أن تكون متسقة مع الموقف، لو الرجل مات هنزعل ولو الراجل أصيب وقام هنزعل أوي، ولكن أبو تريكة كان أوفر أوي في تعامله مع الموقف، وأنا أظن إن ادارة القناة هتتكلم معاه بشكل مختلف لأنه أحرج المذيع وطارق دياب، يعني انت قمت واحنا مش بني اَدمين يعني، العالم كله شغلته إنه يوصف اللى حصل، ولو انت مش شايف شغلك تروح تشوف شغلانة تانية، ولكن انت المفترض توصف اللى حصل وتتعاطف معاه".

واكمل: "اللى عمله أبو تريكة غلط وانا مش ضده وبتكلم بشكل احترافي، يعني هو اللى عنده قلب والمحطة كلها معندهاش قلب، ولكن بقوله لو انت كده متشتغلش الشغلانة دي، وانت ترتيبك في المحللين بالقناة تيجي خامس ووائل جمعة أحسن منك في التحليل".
وشهدت المباراة توقفها لـ10 دقائق في الدقيقة 41، بناءً على إشارة حكم المباراة الذي طلب بخروج اللاعبين للوقوف على خط الملعب، بعد أن تعرض أحد الجماهير في مدرجات الملعب لأزمة قلبية، لضرورة تلقيه للإسعافات.

وأخبر سيرجيو ريجيولين مدافع توتنهام الحكم بوجود شخص مصاب في المدرجات وفي حالة خطيرة، ليقرر إيقاف اللقاء مع ركض الطاقم الطبي للفريقين تجاه المدرجات لعلاج المشجع المصاب، قبل أن يغادر اللاعبون أرض الملعب ويتجهوا إلى غرف تغيير الملابس.

وعاد اللاعبون لأرضية الملعب بعد أن تم إنعاش المشجع ونقله للمستشفى، وقاموا بإجراء عمليات الإحماء استعدادا لاستئناف المباراة.