عنده 15 سنة..ضبط طالب ابتز طالبة بالصف الثالث الإعدادي في المنوفية

عنده 15 سنة..ضبط
عنده 15 سنة..ضبط طالب ابتز طالبة بالصف الثالث الإعدادي في ال

ألقت قوات أمن المنوفية القبض علي طالب يبلغ من العمر 15 عاما وذلك عقب قيامه بعمل حساب خاص مجهول لابتزاز طالبة بالصف الثالث الإعدادي.

حيث تقدم والدها ببلاغ إلى قسم الشرطة بمدينة شبين الكوم يتهم فيه مجهول بمحاولة ابتزاز كريمته عن طريق الانترنت بعمل حساب مجهول.

وتلقي مدير أمن المنوفية إخطارا من مركز شرطة شبين الكوم بتلقيه بلاغا من محمد غنيم 40 سنة سائق ومقيم قرية ميت موسي بمركز شبين الكوم بقيام أحد الأشخاص علي موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك بمحاولة ابتزاز نجلته بعمل حساب مجهول وتسببه في أضرار لها؛ حيث إنها طالبة بالصف الثالث الإعدادي.

وبتكثيف التحريات تمكنت قوات الشرطة من ضبط " م.ا.ك " 15 سنة طالب ومقيم نفس القرية ميت موسي وتم التحفظ علي هاتفه المحمول واستكمال التحريات في الواقعة.

من ناحية أخرى  قال السيد الصعيدي، والد فتاة تعرضت للابتزاز بكفر الشيخ، إن لديه 5 بنات، متعلمين تعليما جامعيا، مشيرًا إلى ابنته منار وهي الثالثة ستتخرج هذا العام من كلية تربية طفولة مبكرة بجامعة دمنهور.

وأضاف السيد الصعيدي خلال مداخلة هاتفية مع الدكتور محمد الباز، في برنامج "آخر النهار"، المُذاع عبر فضائية "النهار"، أنها كانت مخطوبة منذ عام لشاب من محافظة كفر الشيخ، معقبًا: "بعد ما خطبها، وجدنا أنه سيئ الأخلاق جدًا، وكذب علينا في حاجات كتير.. ولا يصلح إنه يكون زوج.. فإعتذرنالهم وودينالهم الحاجة بتاعتهم".

وتابع: "من ضمن الحاجات اللي رجعت، كان تليفون هو جايبه لبنتي هدية.. وكان جايبلها خط هدية، وعملها أكاونت على الفيسبوك باسمه لأن الخط كان بإسمه.. فإحنا رجعناله الموبايل ولكن اعتذرنا عن الخط لأن شغل بنتي بتاع الكلية كان على الخط".

وأكمل: "هو حاول إنه يرجع لبنتي ولكن بنتي رفضت، وإحنا رفضنا نظرًا لأخلاقه السيئة.. وفيه مرة كان عندنا وبيكلمني علشان يرجعلها.. والموبايل بتاع بنتي كان على التربيزة في الصالون علشان كانت حطاه في الشاحن بس انا مكنتش واخد بالي.. وقومت أعمله شاي راح سرق الموبايل في جيبه ونزل".

وأردف والد فتاة تعرضت للابتزاز بكفر الشيخ: "فما يأس إنها ترجعله.. لاقيته مركبلها صور مفبركة ونشرها على الفيسبوك.. وصور ليها وهي بالبيت.. وبيبتزنا بقاله أكتر من 6 شهور".

واستطرد: "كنت بحاول أحل الأمر ودي لأن أنا أب لـ 5 بنات وفي الأرياف الموضوع ده غلط وكبير.. ولكن هو مستمر في اللي بيعمله فأنا قدمت بلاغات واتجهت للجهات القانونية في كفر الشيخ، وشرطة الانترنت.. وحررنا حوالي 15 محضرًا.. ولكن الأمر القانوني لم يتحرك حتى الآن".