مش عاوز ولد ومكة قوية.. كيف تحدث محمد صلاح عن بناته وزوجته ؟ | فيديو

مش عاوز ولد ومكة
مش عاوز ولد ومكة قوية.. كيف تحدث محمد صلاح عن بناته وزوجته ؟

داخل وخارج المستطيل الأخضر، صنع اسمه، تاركا إرثا للتاريخ والأجيال القادمة، الفرعون المصري، محمد صلاح، المحترف بصفوف ليفربول، الذي نجح في حشد الجماهير بالمدرجات وأمام شاشات التلفزيون، خاصة إذا تطرق الحديث عن أسرته وبناته، ودائرته الصغيرة المحيطة به.

كيف تحدث صلاح عن بناته؟

وفي حديث من القلب، تحدث مو صلاح، مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامجها «صاحبة السعادة» على شاشة «dmc»، عن بناته مؤكدًا أنه تاركا لهما الحرية في اختيار ما تريدان وتحقيق أهدافهما.

مكة مش بتغير من والدتها

وأشار محمد صلاح، إلى أن ابنته الكبيرة «مكة» لا تغير من والدتها لكنها تغير من شقيقتها الصغرى: «مش بتغيير من أمها، بتقولي أنا بقولك كلمتين حلوين وباخد اللي أنا عاوزاه».

وعن طبيعة لغة الحوار بينهما أكد «صلاح»، أن ابنته تتقن العربية والإنجليزية: «بتحب تتكلم عربي في البيت وعربي مش مكسر».

وأشار اللاعب المحترف بصفوف ليفربول، إلى أن ابنته الكبيرة ذات شخصية قوية ومسيطرة: «مكة عاوزة تكون مسيطرة على البيت، وشخصية مكة، قوية وعنيدة ولما بتحب تاخد حاجة ماتسكتش لحد ما تاخدها، يبقى عندنا هدف معين هتوصله، بتبين شخصيتها، مع طموحها هيفرق معاها، وواخدة مني اكتر من والدتها».

كيان بتاخد صفات مكة وتعمل أكتر منها

أما عن ابنته الصغرى «كيان» ذات العامين، أكد لاعبنا المحترف، أنها تحاكي شخصية شقيقتها: «كيان بتاخد صفات مكة وتعمل اكتر منها، وشخصيتها قوية».

ماجي اللي بتختار اسامي البنات

وأكد محمد صلاح، أن زوجته من تقوم بتسمية الأبناء: «اسم كيان اختيار ماجي، لأن ماجي اللي بتختار، وقالت على اسم مكة من يوم ما اتعرفنا على بعض».

وتابع: «قالت وقت كيان، في اسم كويس اسمه كيان مش كتير مسمينه، قلتلها مصدقك مكة مشيت حلو».

مش عاوز الولد

وأوضح لاعبنا المحترف أنه كان يحلم قديما بإنجاب ذكر، لكن تبدلت الأمنيات عقب إنجاب طفلتيه «ولا عاوز ولد ولا أي حاجة».