جرحها بينزف ومستخبية لأنها بتتهدد.. تطورات حالة عنود ضحية الـ71 غرزة

جرحها بينزف ومستخبية
جرحها بينزف ومستخبية لأنها بتتهدد.. تطورات حالة عنود ضحية ال

انتشرت قصة عنود عبدالله بشكل كبير في الفترة الأخيرة، إذ تعرضت للتشوه وفتح جسمها بـ71 غرزة في أماكن متفرقة، وتبلغ عنود من العمر 16 عاما، في التجمع الثالث، وكانت المشاجرة في مول تجاري منذ عام مضى، غذ قالت عنود، إن واحدة من الفتيات سخرت منها لأنها تجلس بمفردها، وكانت الفتاة مع شقيقتها.

تطورات الحالة الصحية لـ عنود

قابلت عنود نفس الفتيات مرة أخرى، في مول في التجمع الثالث، فتبادلن نظرات متحدية وحدثت المشكلة الثانية، وعن تطورات حالته الصحية تقول سمر محمد والدة عنود  إن عنود تحسنت إلى حد ما، «للأسف الجرح بتاعها لسه بينزف بسبب اللايفات والناس اللي بتقابلهم، لأنها المفروض تقعد ومتتحركش الغيار لازم يستمر عليها كل يوم».

وأكملت أن الطبيب أوضح أن هذا النزيف سيجعل الجرح مفتوحا، «النزيف هيخلي الجرح مش هيقفل ولازم اخليها ترتاح».

تطورات قضية عنود

وما زالت تنتظر أسرة عنود تقرير الطب الشرعي للفتاة، حيث تقول والدتها، «دلوقتي مستنيين تقرير الطب الشرعي يطلع، والتحقيقات شغالة على الكل وبعدين نشوف هتعمل ايه مع المحامي، لأني مش عارفة اعمل ايه يمكن عشان التقرير لسه مطلعش».

وأكدت أن المعتدين عليها خرجوا بكفالة من القسم، «خرجوا بكفالة ونازلين تهديدات لاصحاب بنتي لانم اول ناس نزلوا الموضوع، ونازلين تهديدات فينا كلنا، اصحابها عايزين حق عنود فبيبعتولهم تهديدات عشان يمسحوا اللي بيعملوا وقالوا هنفضل ننزل ووديت للمحامي كل حاجة والتهديدات بتاعة البنات».

وأكدت والدة عنود إنها هي الأخرى تتعرض للتهديدات لذا لجأت إلى إخفاء ابنتها وجلوسها بعيدا عن المعتدين وعن منطقة التجمه نهائيا.

تفاصيل قصة عنود

ومن الجدير بالذكر أنه اعتدى فتاة تدعى جنى ووالدتها وفتاة ثالثة عليها بشفرة موس وسك سكين، وأحدثا فيها 71 غرزة في الظهر والرأس وواحدة من يديها، ووقعت عنود منهم بسبب الألة الحادة ولكنهم اعتدوا عليها بألة حادة وضرب فس جسمها كله.