طول ما شمس الدنيا طالعة بنورها جايبة أمل كبير.. تفاصيل رحلة معاناة شريف شاكر مع المرض | شاهد

شريف شاكر
شريف شاكر

خبر رحيل الفنان شريف شاكر من أكثر الأخبار المؤلمة التي أصابت الوسط الفنى في الـ 24 ساعة الأخيرة، وذلك يعود لسن المطرب الصغير بجانب المعاناة المرضية التي عاشها في سنواته الأخيرة وكمية الحسرة التي انتابت محبيه بسبب هزيمته أمام مرض السرطان اللعين بعد رحلة مقاومة طويلة حيث كان يأمل الجميع في روحه المعنوية العالية ومقاومته لذلك المرض اللعين...وفى السطور التالية نستعرض تفاصيل معاناته المرضية ورحلة مقاومة البطل شريف شاكر مرض السرطان.

اعتراف شريف شاكر بالمرض

كان شريف أعلن إصابته بالسرطان في فبراير 2019، وكتب عبر حسابه بتطبيق Instagram: «اليوم الأول في الشهر الرابع بدأ بخبر ماكُنتش أتمناه بس لعله خير، ربنا كرمنى بالاختيار الأصعب في العلاج، للأسف نتايج التوافق الچينى كلها سلبية وده معناه إنى مش هاعمل عملية زراعة النخاع اللّى من خلالها كان هيبقى فيه احتمالية أكبر بكتير إن السرطان مايرجعليش تانى لما أخِف منه، وبقى الاختيار الوحيد اللّى قدامى دلوقتى إنى أكمل ف الكيماوى شهور تانيه لحد ما نسبة السرطان تقل خالص وبعدها أنا ونصيبى لإن احتمالية رجوع النوع ده من السرطان كبيرة جدا، أكيد ربنا عالم وكاتب الأحسن ليا، اللهم أعِنّى على مرضى وأتِم شفائى على خير».

55 يوم في الكبسولة

وتحدث شريف في بودكاست عن إصابته بالسرطان، قائلا: «مت أكثر من 10 مرات، مت بمعنى مت، مش موت اللى هو تعبت، دخلت 55 يوم الكبسولة، وأنا بزرع النخاع، كل يوم في الـ55 مختلف عن اليوم التانى بمرض وأعراض جانبية وتعب، ومع نفسى، لا زيارة، اللى عايز يشوفنى بيشوفنى بالكاميرا، وأنا مابشوفش أنه شايفنى عشان ماينفعش أشوف حد، 55 يوم جوا كبسولة معزول عن كل حاجة، عن الأكل و27 يوم بشرب محاليل».

وتابع: «كل يوم كان بيتقالى أنت هتموت، كنت بقول مش هموت، وأنا عندى جلطتين في رجلى، وبقالى 3 شهور في السرير».

وفى بدايات شهر سبتمبر الماضى، كشف عدد من منشورات الفنان شريف شاكر عن تحسن حالته المعنوية وإصراره على تجاوز محنة المرض.

قسطرة وريدية

وفى 15 سبتمبر الماضى كشف شريف عن تركيبه قسطرة وريدية مركزية للمرة الثانية.

التهاب حاد في الرئة

وفى يوم 17 أكتوبر الماضى أعلن شريف عن وجود مشاكل كثيرة في التنفس واكتشاف إصابته بالتهاب حاد في الرئة.

طول ما شمس الدنيا طالعة بنورها جايبة أمل كبير

ما ميز شريف هو روحه المعنوية العالية في عز أوقات مرضه ووجوده في غرفة العناية المركزة لمدة 30 يوما وهو ما ظهر في منشورات له عبر صفحته على موقع الفيسبوك وتحديدًا آخر منشور له على صفحته من أسبوع حيث كتب نصًا: «طول ما شمس الدنيا طالعة بنورها جايبة أمل كبير...اللهم اشفنى واشف كل مريض وانصر يارب أهل فلسطين».

فنانون وإعلاميون ينعون شريف شاكر

وحرص الإعلامى شريف مدكور على نعى شريف شاكر حيث كتب عبر صفحته على الفيسبوك قائلًا: «الله يرحمك يا صديقى ويغفرلك وجعت قلبى عليك».

على الألفى: مع السلامة يا صاحبى يا جميل

وأعلن المطرب على الألفى عن وفاة صديقة شريف شاكر على صفحته على موقع الفيسبوك قائلًا: «إنا لله وإنا إليه راجعون شريف دلوقت تعافى.. راح لرب العالمين، الرحمن الرحيم، راح عشان ينول جزاء صبره واحتماله للمرض الشرس».

وتابع: «وجزاء مساعدته للناس ودعمهم بكلامه وحكايته، شريف مابقاش مريض ولا محارب سرطان تاني، مع السلامة يا صاحبى يا جميل».