الطفل المعجزة.. قال عنه الأطباء هيموت فعاش بقلب في منتصف صدره | شاهد

الطفل المعجزة.. قال
الطفل المعجزة.. قال عنه الأطباء هيموت فعاش بقلب في منتصف صدر

من الوهلة الأولى قد تحسده دون أن تدري فشعره أشقر وعينيه ملونان وملامحه بريئة، ولكنك ستصدم حين تعلم أن صاحب هذا الوجه الملائكي والابتسامة الهادئة التي تخطف قلوب من يراه، يعاني من أمراض جعلت الأطباء يتنبأون بموته فور ولادته.
«الطفل المعجزة» تنبأ الأطباء أنه لن يعيش أكثر من أيامٍ معدودة، لكن بإرداة الله تعالى عاش سنة و3 أشهر، إلا أنه يعيش أيامه يصارع المرض ويعاني الآلام ووخز الأبر التي تنخر في جسده الصغير والهذيل، فهو يعاني من عيب خلقي، قلبه يقع بمنتصف قفصه الصدر وبه 8 ثقوب وشريانين مسدودين.
ابنك هيموت
محمد إبراهيم السيد أبو شنب، طفل عمره سنة و3 أشهر، من أبناء قرية شبرايس في مركز شبراخيت التابعة إلى محافظة البحيرة، ومنذ اليوم الأول لولادته وهو يعاني من الوجع فصراخه من التألم يمكن سماعه على بعد مسافات طويلة، ولا يستطيع التنفس بطريقة طبيعية ومريحة.
في أغلب الأحيان يجري به والداه إلى أقرب مستشفى لإخضاعه إلى جلسات تنفس صناعي حتى يهدأ قلبه: «من يوم ما اتولد محمد وأنا بلف به على المستشفيات والكاترة قالوا لي ابنك مش هيعيش خلاص كلها أيام ويموت بس ربنا إرداته أقوى من أي حد وانبي عايش سنة و3 شهور دلوقتي بس عايشهم في وجع وصريخ وبتمنى أبقى مكانه عشان أشيل عنه قلبي بيتقطع عليه أنا وأمه لما بنشوفه بيعيط ويصرخ ومش قادرين نعمله حاجة» بحسب «إبراهيم» والد الطفل.
ابني بيروح مني
بعد عرض «محمد» على مجموعة أطباء داخل البحيرة، أقروا جميعهم أنه يحتاج إلى تدخل جراحي فوري وإجراء عملية قلب مفتوح: «هجيب منين وأنا راجل أرزقي على قد حالي يادوب بس بشتغل يوم أه ويومين لأ، وبشتغل أي حاجة شيال أو عامل بناء والأيد قصيرة وابني بيموت مني ونفسي أعالجه والاقي اللي يساعدني عشان ابني يخف وأشوفه بيكبر قدام عيني وصحته عافية وكويس»، قالها «إبراهيم».
لا يستطيع هو وزوجته إلا أن يقدما لطفلهما سوى الحب والاحتواء فهما لا يقدران على توفير تكلفة العملية: «لما بيصرخ بناخده نطبطب عليه في حضننا ونحاول نطبطب له على صدره عشان نخفف وجعه وإحنا قلب بياكلنا عليه مش عارفين نساعده ومش معانا فلوس للعملية».
الطفل المعجزة
ويقول الأب إن طفله هادئ وطباعه مريحة وبشوش الوجه باستمرار: «محدش بيشوفه إلا لما يخطف قلبهم وكل الناس بتدعي له وكل أهل القرية بيقولوا عليه الطفل المعجزة لأنه مامتش زي ما الدكاترة قالت لي»، ويحكي «إبراهيم» أنه تزوج في سن كبير، ويبلغ حالياً 50 عاماً، وتزوج منذ 4 سنوات فقط، انجب خلالهما «محمد»، ثم اصيبت زوجته بسمنة مفرطة وأمراض ضغط وسكر مما يعني أنها لا تستطيع أن تنجب مرة أخرى، لذا يحاول الزوجان أن يعتنيان بطفلهما.