تعليق ناري من السيسي على محاولات الصلح مع الإخوان

أول تعليق من السيسي
أول تعليق من السيسي على محاولات الصلح مع الإخوان

علَّق الرئيس عبدالفتاح السيسي خلال الندوة التثقيفية رقم 32 للقوات المسلحة،الأحد 11 أكتوبر 2020، على ما يتردد عن طلب المصالحة مع جماعة «الإخوان المسلمين» الإرهابية، وذلك للمرة الأولى التي يتحدَّث فيها الرئيس بصورة مباشرة عن هذا الأمر.
وقال الرئيس السيسي: «هناك محاولات لإيقاع الدولة المصرية وكل ما تمَّ إنجازه في 6 سنوات يساوي عمل 20 سنة في كل شيء».
وأضاف: «لو كنتوا عايزين تتصالحوا مع الجماعة الإرهابية، أنا مش هتصالح مع اللي عايز يأذي أولادي وشعبي».
وتابع: «لو كان الشعب المصري هان عليك بأطفاله ونسائه ومخفتش عليهم، اتصالح إزاي معاهم؟ واللي يأذي 100 مليون لا يمكن أتصالح معاه».
وفي سياق آخر، قال الرئيس السيسي إنّ عدم الإنفاق وتوفير مطالب المواطنين سيتم تصويره على أنه فساد في إدارة الدولة وذلك على عكس الحقيقة.
وأوضح: «التحديات الموجودة داخل مصر كبيرة ونواجه تحديات قادرون على التغلب عليها ونعمل ونبذل جهداً ونتحمل من خلال الاستقرار والعمل».
واستطرد: «بالمناسبة في البداية خالص اتكملت معكم.. هل قلت لكم أوهام؟ قلتلكم إنَّ فيه تحديات وقادرون على النجاح وقلتكم وإحنا بنبني ونعمر ومش رايحين نحارب ونخّرب وعاوزين نصلح للناس وربنا هيساعدنا.. أنا مش ببيع الوهم ولا بضحك على الناس».
وتابع: «مهم إنَّ الرأي العام ينبه للحرب، والحرب اللي بتم إدارتها ضدك.. ومحدش هيقدر يهزمنا أبداً بحرب من بره.. وفي عام 2011 اللي عاوز يوصل للحكم.. وصل للحكم والدولة مستقرة».